W dniu 25 listopada 2025 r. Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt rozporządzenia, który ma celu odświeżenie zasad działania rejestru fundacji rodzinnych (nr z wykazu – B883). Projekt zakłada, że dane z rejestru fundacji rodzinnych będą dostępne online. Na ten moment projekt znajduję się na etapie konsultacji publicznych i opiniowania.
Kluczowe założenia projektu
Dane fundacji rodzinnych, które obecnie można uzyskać wyłącznie poprzez złożenie do sądu rejestrowego wniosku o wydanie odpisu z rejestru, będzie można sprawdzić online. Wnioski o odpisy, wyciągi czy zaświadczenia złożymy elektronicznie, podpisując je kwalifikowanym podpisem, podpisem zaufanym albo w tradycyjnej formie. Projekt zakłada wejście zmian w życie 14 dni po ogłoszeniu.
Co to oznacza dla fundatorów i beneficjentów
Szybszy dostęp do informacji ułatwi codzienną obsługę fundacji rodzinnych. Koniec z kilkutygodniowym oczekiwaniem, by uzyskać podstawowy odpis czy sprawdzić wpis. Dla kancelarii to również skrócenie czasu pracy nad dokumentami i większa przejrzystość w analizie struktur majątkowych.
Projekt idzie w dobrą stronę i wreszcie sprawi, że rejestr fundacji rodzinnych będzie naprawdę użyteczny. Trzeba jednak zaznaczyć, że wciąż nie przewidziano możliwości pobierania z RFR internetowych wydruków o mocy dokumentu urzędowego, tak jak funkcjonuje to w ramach Krajowego Rejestru Sądowego.
Warto wskazać, że odpis z rejestru fundacji rodzinnych jest wymagany m.in. przez banki przy zakładaniu rachunku bankowego dla fundacji rodzinnej, czy też KRS w przypadku zgłaszania faktu uczestnictwa fundacji rodzinnej w spółkach handlowych.